Slapeloosheid

 

Ongeveer een derde van ons leven brengen we slapend door. Hoeveel slaap per nacht je nodig hebt, verschilt per persoon. Na een nacht slapen is het de bedoeling dat je fris en energiek op kan staan.

Het je slaap tekort dan gaan er allerlei processen in ons lichaam anders functioneren. Je kan je o.a. minder goed concentreren, je reactievermogen is langzamer dan anders en je emoties gaan meer een rol spelen in je gedrag.

Tijdens je slaap blijven allerlei lichaamsprocessen doorgaan, dit is om je lichaam te onderhouden en te herstellen. Daarbij worden ook alle indrukken van overdag verwerkt. Je hebt allemaal je eigen slaapritme (de ochtend- en avondmens).

Slaap bestaat uit een vijftal fasen. Deze cyclus wordt per nacht 4 a 5 keer doorlopen.

  • De eerste fase is een overgangsfase tussen waken en slapen in.
  • De tweede fase is het begin van de echte slaap, maar de slaap is licht.
  • De derde fase is de overgang naar de diepe slaap; ademhaling wordt regelmatig, hartritme daalt en spieren raken ontspannen.
  • De vierde fase is de diepe slaap. Deze fase zorgt voor fysiek herstel.
  • De vijfde fase is de fase met de dromen, het verwerken van informatie. Na elke vijfde fase wordt je kort wakker en dan ga je naar de volgende cyclus.

 

De eerste vier tot vijf uur van de slaap wordt de kernslaap genoemd, deze levert de kwaliteit van de nachtrust. Niet iedereen heeft acht uur slaap per nacht nodig, dat is per persoon verschillend.

 

Slaapproblemen kunnen van tijdelijke of blijvende aard zijn. Zo kan je problemen hebben met inslapen of doorslapen.

Soms heb je het druk op je werk of is er iets ingrijpends gebeurd, dan kan dat effect hebben op je slaap. Meestal gaat dit na een paar dagen over en kan je weer slapen zoals jij gewend bent.
Er is sprake van slapeloosheid als je zonder duidelijke reden meer dan drie weken lang last heb van inslapen of ’s nachts geregeld wakker wordt.

Slaapproblemen kunnen door de volgende redenen ontstaan:

  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Alcohol gebruik
  • Roken
  • Eten en drinken van bepaalde voedingsmiddelen
  • Stressvolle situaties
  • Psychische problemen
  • Angst
  • Bepaalde ziektebeelden kunnen slapeloosheid veroorzaken (reuma, jeuk, hoesten, diabetes)

 

Heb je last van slaapproblemen dan is het verstandig om eerst je huisarts te raadplegen. Die kan fysieke en mentale oorzaken onderzoeken, diagnose stellen en indien nodig je daarvoor behandelen.
De voetreflexbehandeling, hoofdmassage en buikmassage kunnen dit proces ondersteunen.

Wil je meer lezen, klik dan op onderstaande link:

mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/57766-slapeloosheid-oorzaken-gevolgen-en-oplossingen.html